Parenting

Copilul țipă, plânge, nu cooperează. Ce este de făcut ?

26 martie 2020

        Comportamentul reprezintă manifestarea individului prin care își exteriorizează viața psihică, ceea ce înseamnă că în spatele oricărei acțiuni stă o emoție, o nevoie.

        Adesea, părinții copiilor cu autism și nu numai, se întâlnesc cu diferite comportamente inadecvate ale copiilor. Aceștia din diverse motive, țipă, plâng, se tăvălesc, devin agresivi, intră în refuz, etc.  Părinților le este dificil să gestioneze astfel de comportamente sau nu știu dacă procedează corect sau greșit.

        Ce facem când ne confruntăm cu un comportament problematic al copilului ?

        Primul pas pe care îl avem de făcut este acela de a ne înarma cu răbdare și fermitate. Mai exact, copilul având un istoric prin care acesta obține ceea ce își dorește printr-un anumit tip de comportament, va reacționa astfel de fiecare dată când nu primește ceea ce vrea.

        După ce ne-am luat necesarul de răbdare și fermitate adăugăm consecvență și perseverență și începem să identificăm funcția/cauza comportamentului ( de ce copilul reacționează așa ).

        Copiii pot avea comportamente disruptive din următoarele motive :

1.       Vor să obțină atenție/beneficii materiale ;

2.       Vor să scape de o sarcina sau să o evite ;

3.       Simt nevoia de autostimulare ;

        Funcțiile comportamentului  se identifica în urmă unei analize funcționale  unde se urmăresc : Antecedentul ( factorul determinant al comportamentului, ce s-a întâmplat înainte ca acesta să apară ) ; Comportamentul ( reacția avută ) și Consecința ( ce s-a întâmplat imediat după apariția comportamentului ).

1 Când comportamentul are funcție de obținere?

        Să presupunem că M. cere prăjitură, iar mama îi spune că a mâncat deja prea multă și că nu mai primește . Acesta începe să țipe, să plângă până când mama cedează și îi dă. În urmă acestei întâmplări M. înțelege că dacă se comportă astfel, primește.

        În această situație corect este că M. să nu primească prăjitură în urmă comportamentului inadecvat.

2. Când comportamentul are funcție de scăpare din sarcina?

        De exemplu, mama îi solicită lui M. să picteze. Acesta, după câteva secunde de pictură,începe să arunce cu obiecte prin camera și să țipe, mama dorindu-și că M. să se oprească, renuntă la activitate. Prin acest comportament M. a înțeles că astfel poate să scape de sarcina.

        În această situație este important să se identifice ce anume îl determina pe copil să reacționeze așa. Poate știe că activitatea durează mult, ceea ce înseamnă că este nevoie să reduceți timpul activitățîi, poate fi vorba despre o desincronizare senzorială tactilă și nu suportă texturile sau să se murdărească și astfel este nevoie de desensibilizare, poate de asemenea să i se pară dificil, și în acest caz îi oferiți mai mult ajutor sau poate pur și simplu își dorește să facă o altă activitate, moment oportun în care puteți folosi alegerea lui ca recompensă în urma sesiunii foarte scurte de pictat.

3 Când comportamentul are funcție de autostimulare?

        M. are comportamente care îi oferă în mod automat senzații plăcute cum ar fi : se leagănă, se învârte, flutură mâinile.

        Aceste comportamente sunt întărite prin propriile plăceri senzoriale. Intervenția în acest caz se face prin redirecționarea comportamentelor, inițierea în diferite activități senzoriale, terapie senzorială. Copilul cu cât o să învețe mai multe jocuri/activități/acțiuni funcționale cu atât durata, frecvența și intensitatea autostimularilor vor scădea.

         Este important că după ce protestul se încheie și copilul este liniștit, să i se arate forma adecvată de a cere, fiindcă există probabilitatea că în viitor să ceară printr-un alt comportament inadecavat. Dacă de exemplu, înainte țipa pentru a obține ceva și observă că nu mai primește astfel, poate să devină agresiv. În orice situație, este important că emoțiile copiilor să fie validate, să înțeleagă că este în regulă să simtă că sunt furioși, triști sau că le este teamă , însă este nevoie ca părinții să le fie alături și să îi ajute să învețe cum să își gestioneze emoțiile.

Visits: 661

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Ce este inteligența emoțională și cum o dezvoltăm la copii? - Psiholog Cristina Calin 16 aprilie 2020 at 9:54

    […] prin care copiii se simt judecați, incapabili și sunt nevoiți să își reprime emoțiile. Adesea copiilor le este transmis mesajul că nu este în regulă să plângi, să fii furios, să te simți rușinat sau să îți fie frică. Acest mesaj eronat îi învață […]

  • Leave a Reply