Logopedie

Cauzele deficienței de limbaj

22 decembrie 2018

 

       Tulburările de limbaj pot apărea prin acțiunea unor procese complexe în perioada intrauterină a dezvoltării copilului, pot apărea în timpul nașterii sau după naștere. Printre cauzele ce pot acționa în timpul sarcinii pot fi:

  • Sarcina toxică, cu vărsături și leșinuri dese, carențele nutritive, diferite intoxicații și infecții, traume ale gravidei.

Cauzele ce pot avea loc în perioada post-natală sunt:

  1. Funcționale – acestea reprezintă atât zona senzorială (receptoare) cât și pe cea motorie (efectoare), cauzele funcționale pot afecta oricare dintre componentele pronunției: expirație, fonație, articulație ( ex: dereglări ale nutriției, insuficiențe ale auzului fonematic)
  2. Psiho-neurologice – astfel de cauze întâlnim la cei cu tulburări de memorie și de atenție, la cei cu tulburări ale reprezentărilor optice și acustice, în această categorie se pot încadra și cei ce manifestă stimă de sine foarte scăzută, o neîncredere exagerată în abilitățile proprii, timiditate excesivă.
  3. Psiho-sociale – condițiile de mediu și educație (atmosfera plăcută și stimulatoare din familie). Atunci când această condiție nu există, pot apărea tulburări ale limbajului, certurile și neînțelegerile din familie pot exercita un rol inhibator.

        Vorbirea răstită, nervozitatea și lipsa de afecțiune împiedică stabilirea unor relații normale între părinți și copil, iar acest lucru poate dăuna dezvoltării limbajului copilului. De asemenea, dacă copilul nu este stimulat adecvat conform vârstei, acesta poate înregistra întârzieri în vorbire.

Ce facem pentru a preveni sau pentru a corecta posibile intarzieri de limbaj?

        Pentru a preveni sau pentru a corecta posibile întârzieri pe partea de limbaj, este recomandat ca în mediul în care trăiește copilul să se vorbească mult cu acesta și pe înțelesul lui, să se folosească propoziții clare, însă este important să-I acordăm și lui timp  să verbalizeze.

        Când copilul emite orice sunet, este important să-l încurajăm, să-l lăudăm și să-i oferim atenție, astfel, acest comportament va fi întărit și sunt foarte mari șansele de a-l repeta.

        Este bine de știut că atunci când copilul este în perioada construirii limbajului să i se arate forma corectă de vorbire și să se evite bilingvismul ( determinarea copilului de a învăța o limbă străină, înainte de a -și forma deprinderile de a vorbi și în limba maternă). În activități plăcute și distractive ( cântecele, strâmbături în oglindă, gâdilat, jocuri sociale) copiii au tendința să emită mai multe sunete decât o fac în restul timpului și să avem mai mult succes, prin urmare, este recomandat sa se petreaca cat mai mult timp in aceasta maniera.

        Un alt aspect important în stimularea limbajului este ca acesta să facă cerințe, motiv pentru care ar fi bine ca obiectele plăcute lui să nu i se cuvină pur și simplu și să aibă acces la ele în permanență, ci să fie nevoit să le ceară. Dacă nu poate să emită cuvântul pe care ni-l dorim ( trebuie să fim în acord cu abilitățile lui) pentru început este suficient să emită și o silabă sau chiar un sunet.

 

Sursa Imagine : parenting.firstcry.com

Visits: 371

No Comments

Leave a Reply